وضعيت واي فاي در هواپيماها چگونه است؟

رزرو و خريد رايگان بليط هواپيما

دلايل برتري قطار بر هواپيما چيست؟
با اقامت در هتل هاي برتر استانبول، سفرتان را رويايي كنيد+ عكس
با بليط‌هاي چارتر هزينه‌هاي سفر را كاهش دهيد
قطارهاي معروف دنيا را بيشتر بشناسيد + عكس
۷ ترفند ساده براي رزرو بليط هواپيما ارزان
بهترين قيمت بليط هواپيما را از ما بخواهيد
جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

وضعيت واي فاي در هواپيماها چگونه است؟

اما تا به حال اينترنت هوايي به مناطقي محدود بوده كه دكل هاي مخابراتي روي زمين در دسترس بوده است و هر جا كه پرواز روي دريا و اقيانوس بوده بايد با اينترنت خداحافظي مي كرديد. اما شركت هاي هواپيمايي به اين فكر افتاده اند كه در پروازهاي بين المللي هم خدمات اينترنتي شان را ارايه بدهند و براي اين كار سراغ ماهواره ها رفته اند.

شما تا به حال در پرواز با هواپيما تجربه استفاده از اينترنت را داشته ايد؟ چند سالي است كه اينترنت پاي خودش را به آسمان ها هم باز كرده و هم اكنون در برخي كشورها و شركت هاي هواپيمايي اينترنت به صورت واي-فاي به مسافران به صورت پولي يا رايگان در طول پرواز ارايه مي شود.

اما تا به حال به اين نكته فكر كرده ايد كه هواپيما در طول پرواز چگونه به اينترنت متصل مي شود و دسترسي مسافران به اينترنت چگونه برقرار است؟ به طور كلي دو روش براي اتصال به اينترنت براي هواپيما وجود دارد. يكي از طريق ماهواره است كه اين روش در حال حاضر مسير گراني تلقي مي شود و كمتر سراغ آن مي روند.

روش دوم تا حد زيادي مانند روشي است كه تلفن هاي همراه از آن استفاده مي كنند. و هواپيما به دكل هاي مخابراتي كه روي زمين قرار دارند متصل مي شود. در واقع تجهيزات ارسال و دريافت روي همان دكل هاي مخابراتي براي تلفن همراه نصب مي شود. با اين تفاوت كه اين تجهيزات امواج را به سوي آسمان و به سمت هواپيماها ارسال مي كنند.

در طول مسير پرواز، هواپيما ارتباط اش را بين هر كدام از اين دكل هاي مخابراتي جابجا مي كند تا هميشه ارتباط اينترنت حفظ نموده و آن را در اختيار مسافران قرار بدهد.

در كشوري مانند آمريكا هم اكنون اينترنت در پروازها به يك امكان معمول تبديل شده و اتحاديه هوايي اين كشور اخيرا اعلام كرده كه قصد دارد از سال آينده در تمام خطوط اصلي پروازي، اينترنت واي-فاي ارايه نمايد. و به همين منظور طي چند سال گذشته يك شبكه سراسري گسترده براي ارايه اينترنت در پروازها پياده سازي شده است. جالب است بدانيد كه يك شركت به نام GoGo پياده سازي و ارايه اين اينترنت را به عهده داشته است.

اما تا به حال اينترنت هوايي به مناطقي محدود بوده كه دكل هاي مخابراتي روي زمين در دسترس بوده است و هر جا كه پرواز روي دريا و اقيانوس بوده بايد با اينترنت خداحافظي مي كرديد. اما شركت هاي هواپيمايي به اين فكر افتاده اند كه در پروازهاي بين المللي هم خدمات اينترنتي شان را ارايه بدهند و براي اين كار سراغ ماهواره ها رفته اند.

هر چند استفاده از ماهواره براي اينترنت گران تر است و نياز به نصب تجهيزات بيشتر و سنگين تري هم روي هواپيما ها دارد. اما به نظر ميرسد شركت هاي بيشتري تمايل پيدا كرده اند كه اين كار را انجام بدهند. براي مثال هواپيمايي لوفتهانزاي آلمان هم اكنون در برخي خطوط هواپيمايي بين الملي اش اينترنت ماهواره اي به مسافران ارايه مي كند و يكي از خطوط هواپيمايي آمريكا نيز تصميم به پياده سازي اينترنت ماهواره اي براي پروازهاي بين المللي اش كرده است.

اگر كمي به شركت هاي هواپيمايي زمان بدهيد احتمالا تا چند سال ديگر جايي در آسمان ها باقي نمي ماند كه نتوانيد از اينترنت استفاده كنيد.

هشتاد و دو خط هوايي در حال حاضر در پرواز، Wi-Fi ارائه مي‌دهند؛ Wi-Fi در تقريباً نيمي از صندلي‌هاي موجود در بليط هواپيما هاي سراسر جهان قابل دسترس است.

روت هپي گزارش سالانه خود در خصوص واي‌فاي در پرواز در سال ۲۰۱۸ تحت عنوان Routehappy 2018 Wi-Fi Report را اعلام كرد. اين گزارش ارائه‌ي جامعي از آمار واي‌فاي در پروازهاي سراسر جهان است.

از سال ۲۰۱۷، هواپيماهاي بزرگ در گوشه و كنار دنيا پس از مدت‌ها انتظار، واي‌فاي را به پروازهاي خود آوردند و به مرور زمان سيستم‌هاي خود را آپديت كردند. از هواپيمايي بريتيش در انگليس گرفته تا Qantas در استراليا. نكات برجسته گزارش Wi-Fi Routehappy 2018 عبارت‌اند از:

۸۲ شركت هواپيمايي در حال حاضر در حال پرواز Wi-Fi را ارائه مي‌دهند.
۱۲ خط هوايي ديگر در حال حاضر در پرواز Wi-Fi ارائه مي‌دهند كه نشان‌دهنده افزايش ۱۷ درصدي نسبت به گزارش سال ۲۰۱۷ است.
تقريباً نيمي (۴۳ درصد) از تمام صندلي‌هاي در دسترس در سراسر جهان در حال حاضر Wi-Fi را ارائه مي‌دهند؛ افزايش ۱۰ درصدي نسبت به گزارش سال ۲۰۱۷.
شركت‌هاي هواپيمايي آمريكا حداقل در ۸۶ درصد از ASM‌هاي (Available Seat Miles) خود Wi-Fi ارائه مي‌دهد.
سه شركت هواپيمايي كه بيشترين ASM با Wi-Fi را ارائه مي‌دهند، به ترتيب Delta، American و Emirates هستند.
سه حامل در حال حاضر ۱۰۰ درصد از پروازهاي خود را با Wi-Fi ارائه مي‌دهند: هواپيمايي ايسلند، جنوب غربي و ويرجين آتلانتيك.
۱۳ خط هوايي در سراسر جهان به صورت ۱۰۰ درصدي در پروازهاي طولاني‌مدت، Wi-Fi ارائه مي‌دهند.
بهترين Wi-Fi، در حال حاضر در دسترس ۱۶ درصد از ASMها در سراسر جهان است كه نشان‌دهنده افزايش چشمگير ۱۲۹ درصدي نسبت به سال ۲۰۱۷ است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.