قيمت بليت هواپيما بايد كاهش يابد

رزرو و خريد رايگان بليط هواپيما

دلايل برتري قطار بر هواپيما چيست؟
با اقامت در هتل هاي برتر استانبول، سفرتان را رويايي كنيد+ عكس
با بليط‌هاي چارتر هزينه‌هاي سفر را كاهش دهيد
قطارهاي معروف دنيا را بيشتر بشناسيد + عكس
۷ ترفند ساده براي رزرو بليط هواپيما ارزان
بهترين قيمت بليط هواپيما را از ما بخواهيد
جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

قيمت بليت هواپيما بايد كاهش يابد

در پي افزايش قيمت بليت همه پروازها، بسياري از شركت هاي هواپيمايي اعلام كردند ادامه اين وضع براي آنها قابل تحمل نيست كه نهايتا با پيگيري هاي سازمان هواپيمايي كشوري و انجمن شركت هاي هواپيمايي، عصر ديروز مقرر شد بليت هواپيما به نرخ مندرج در سامانه نيما (بازار ارز ثانويه) محاسبه شود.

با اين حال باز هم قيمت بليتها افزايش مي يابد، اما اين بالا رفتن نرخ بليت چشمگير نخواهد بود. هرچند كه كارشناسان معتقدند ايرلاين ها براي جلوگيري از افزايش شديد قيمت بليت انواع پروازها مي توانند از روش هاي ديگري چون ارتقاي بهره وري و كاهش هزينه هاي جاري خود سود ببرند.

در حالي كه معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي ديروز از احتمال تعطيلي برخي ايرلاينها خبر داده بود، دبير انجمن شركت هاي هواپيمايي اين اظهارات را رد كرد.

 به گزارش گروه رسانه هاي تسنيم، در پي توقف عرضه ارز به شركت هاي هواپيمايي داخلي با نرخ ارزدولتي (4200 توماني) و اختصاص اين ارز صرفا به كالاهاي اساسي و ضروري، طي چند روز گذشته نرخ بليط هواپيما با افزايش غير قابل باوري از سوي ايرلاين ها چه در بخش پروازهاي داخلي و چه پروازهاي خارجي روبه رو شد.

به عنوان نمونه در دو روز گذشته بليت پرواز رفت و برگشت اهواز ـ مشهد تا 2 ميليون تومان و بليت پرواز تهران ـ دبي تا 4 ميليون تومان هم رسيده بود.

در پي افزايش قيمت بليت همه پروازها، بسياري از شركت هاي هواپيمايي اعلام كردند ادامه اين وضع براي آنها قابل تحمل نيست كه نهايتا با پيگيري هاي سازمان هواپيمايي كشوري و انجمن شركت هاي هواپيمايي، عصر ديروز مقرر شد بليت هواپيما به نرخ مندرج در سامانه نيما (بازار ارز ثانويه) محاسبه شود.

با اين حال باز هم قيمت بليتها افزايش مي يابد، اما اين بالا رفتن نرخ بليت چشمگير نخواهد بود. هرچند كه كارشناسان معتقدند ايرلاين ها براي جلوگيري از افزايش شديد قيمت بليت انواع پروازها مي توانند از روش هاي ديگري چون ارتقاي بهره وري و كاهش هزينه هاي جاري خود سود ببرند.

دبير انجمن ايرلاين ها: قيمت بليت هواپيما به زودي كاهش مي يابد

مقصود اسعدي ساماني درباره تغيير شيوه تخصيص ارز به شركت هاي هواپيمايي ايراني از سامانه سنا به سامانه نيما گفت: بعدازظهر ديروز طي جلساتي كه با مسئولان بانك مركزي درخصوص نحوه ارزدهي به ايرلاين ها داشتيم، موافقت شد تا ارز مورد نياز فعالان صنعت هوانوردي با توجه به نياز مردم به مسافرت هاي هوايي از محل سامانه نيما (بازار ثانويه) تهيه شود.

وي ادامه داد: نرخ ارزهاي قابل دسترسي در سامانه نيما ارزانتر از سامانه سنا است و با قيمتي كمتر از ارز بازار آزاد به شركت هاي هواپيمايي ارائه مي شود.

دبير انجمن شركتهاي هواپيمايي با بيان اينكه هنوز مجوز دسترسي شركت هاي هواپيمايي به سامانه نيما ابلاغ نشده است، ادامه داد: به محض اجرايي شدن اين دستورالعمل، شاهد تأثير قابل توجهي بر كاهش قيمت بليت هواپيما و پرواز ايرلاين هاي ايراني خواهيم بود.

اسعدي ساماني يادآور شد: البته به دليل آنكه ارز ايرلاين هاي ايراني ديگر با قيمت 4200 توماني تأمين نمي شود، بليت هواپيما از قبل گرانتر مي شود اما اين افزايش، زياد نبوده و به دليل فاصله قيمتي ارز آزاد و ارز ثانويه، چشمگير نيست.

وي با بيان اينكه قيمت بليت پروازهاي خارجي نيز بر اساس ارز سامانه نيما كمتر از 50 درصد افزايش دارد، اظهار داشت: اگر قرار بود ارز ايرلاين ها بر اساس سمانه سنا تأمين شود، افزايش قيمت بليت پروازهاي خارجي بيش از 70 درصد بود اما با تدبيري كه شد، اين افزايش، چندان زياد نخواهد بود.

دبير انجمن شركت هاي هواپيمايي تصريح كرد: بانك مركزي به ما اعلام كرده است تا به شركت هاي هواپيمايي بگوييم نرخ بليت هاي خود را بر اساس ارز ثانويه (سامانه نيما) تنظيم كنند تا به محض اينكه ابلاغ شد، نرخ هاي جديد در سايت شركت ها گذاشته شود.

وي يادآور شد: عصر روز گذشته جلسه اي با حضور مديران عامل شركت هاي هواپيمايي در خصوص وضعيت اقتصادي ايرلاين هاي ايراني برگزار كرديم و مسئولان اين شركت ها اعلام كردند به دليل تغيير نحوه محاسبه ارز، اكثرا دچار مشكل هستند؛ خيلي از شركت ها تعهداتي به طرف هاي خارجي خود دارند كه بر اساس نرخ 4200 قرارداد امضا كرده اند و پرونده هاي آنها در بانك مركزي منتظر تخصيص ارز 4200 توماني بوده است كه با اين تصميم جديد روبه رو شده اند.

به گفته اسعدي ساماني، شركت هاي هواپيمايي از بانك مركزي تقاضا كردند تا پرونده هاي سابق درخواست ارز 4200 توماني آنها كماكان با همان نرخ سابق پاسخ داده شود و اگر درخواست جديدي داشتند، بر اساس نرخ سامانه نيما محاسبه شود تا بتوانند ديون خود را به طرف هاي خارجي پرداخت كنند.

وي در پاسخ به اظهارات مهرداد تقي زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي كه روز گذشته در نشست خبري اعلام كرد تعدادي از ايرلاين هاي ايراني در آستانه تعطيلي قرار دارند، تأكيد كرد: متأسفانه اين اظهارنظرهاي غيرمسئولانه در اين شرايط كمكي به اقتصاد كشور نمي كند؛ انتظار داريم وزارت راه و شهرسازي به عنوان مرجع حاكميتي صنعت حمل و نقل به ما كمك كند نه اينكه با اظهارات اينچنيني، باعث دلسردي فعالان صنعت هوانوردي شود.

دبير انجمن صنفي شركت هاي هواپيمايي درباره بهبود بهره وري ايرلاين ها به جاي افزايش قيمت بليت گفت: نوسانات ارزي شركت هاي هواپيمايي را با مشكلات عديده روبه رو كرده است و آنها تمام تلاش خود را انجام مي دهند كه شركت ها را سر پا نگه دارند. در عين حال كه ايرلاين ها موظف به راضي نگه داشتن مسافران و مشتريانشان هستند، اما نبايد از آنها انتظار ارائه خدمات ويژه داشته باشيم. خيلي از شركت ها نتوانسته اند تعهدات خود را انجام دهند.

معاون اسبق سازمان هواپيمايي: ايرلاين ها به ارتقاي بهره‌وري بي‌توجهند

عليرضا منظري درباره نحوه رويارويي ايرلاين ها با مشكلات اقتصادي و ارزي اخير و جلوگيري از افزايش قيمت بليط هواپيما با استفاده از افزايش بهره وري اظهار داشت: آزادسازي بليت هواپيما در دنيا به اين معني نيست كه ايرلاين ها بتوانند براي خود قيمت تعيين كنند بلكه در بايد در كنار آن اصلاح ساختار شركت هاي هواپيمايي و همچنين كل صنعت هوانوردي انجام شود تا رقابت در عرضه و تقاضا رخ دهد تا قيمت در بازار به صورت كنترل شده تغيير كند. در چنين شرايطي مردم مي توانند از خدمات مناسب با قيمت ارزان بهره مند شوند.

وي افزود: اما از آنجايي كه در ايران تناسب واقعي ميان عرضه و تقاضا در سفرهاي هوايي وجود نداشت، آزادسازي قيمت تأثير آنچناني روي بازار نگذاشت؛ شايد براي شركت هاي هواپيمايي اين اتفاق (آزادسازي قيمت ها) اقدام خوبي بود و توانستند در زمان هايي با قيمت بالاتري بليت ها را به فروش برسانند اما براي مردم نتوانست وضعيت مناسبي ايجاد كند.

معاون اسبق هوانوردي و امور بين الملل سازمان هواپيمايي كشوري ادامه داد: در ايران شركت هاي هواپيمايي، قيمت بليت پرواز را بر اساس ارز تعيين مي كنند و از سوي ديگر، نرخ ارز با قيمت پاييني محاسبه مي شد، شركت ها هم به راحتي مي توانستند ارز را تهيه كنند ضمن اينكه دو كفه ترازوي بازار عرضه و تقاضا همواره به سمت تقاضاي زياد سنگيني مي كرد كه مجموع اين اتفاقات سبب شد تا ايرلاين ها به موضوع بهره وري شامل كاستن از هزينه ها و ارتقاي خدمات توجهي نكنند.

وي يادآور شد: با نوسانات ارزي فرصت خوبي فراهم شده تا اصلاحات ساختاري در شركت هاي هواپيمايي داخلي براي ارتقاي بهره وري صورت گيرد هرچند كه بهتر بود تغيير نرخ ارز ايرلاين ها به صورت تدريجي انجام مي شد اما به هر حال با توجه به شرايطي كه در كشور داريم، تغيير ارز يكباره بود اما اگر ايرلاين ها به درستي مديريت كنند امكان ارتقاي بهره وري و تغيير ساختار بخش هاي بازرگاني، مديريت درآمد ـ هزينه هاي شركت ها و … وجود دارد.

اين مقام مسئول اسبق صنعت هوانوردي تأكيد كرد: در شرايط فعلي، از تقاضاي مسافرت هاي هوايي كاسته مي شود و بازار عرضه و تقاضاي هوانوردي به تعادل مي رسد درنتيجه مسافر به سمت شركت هايي مي رود كه خدمات بهتر با قيمت كمتر ارائه مي دهد بنابراين شرايط براي جراحي ساختار صنعت هوانوردي ايران فراهم شده است.

70 درصد هزينه ايرلاينها ارزي است

وي با بيان اينكه بخشي از متقاضيان مسافرت هاي هوايي، ساكنان و شهروندان مناطق كمتر برخوردار هستند كه راهي جز انجام سفرهاي خود به صورت هوايي ندارند، ادامه داد: اما در شرايط فعلي قيمت بليت ها، اولين گروهي كه آسيب مي بينند اين دسته از مسافران هستند كه دولت موظف است در راستاي تحقق عدالت اجتماعي در بخش حمل و نقل هوايي از اين دسته از مسافران به صورت تخصيص يارانه به خانوارهاي نيازمند و نه پرداخت يارانه به ايرلاين ها، حمايت كند.

منظري در پاسخ به اين پرسش كه چرا نوسانات ارزي بر قيمت پروازهاي داخلي اثر گذاشته است؟ گفت: خريد هواپيماي جديد، اجاره هواپيماها، 50 درصد هزينه هاي جاري هواپيما شامل اورهال كردن و خريد قطعات نيز بصورت ارزي است كه حتي در موارد زيادي در خارج از كشور انجام مي شود و با آغاز تحريم ها، هزينه هاي اينچنيني هم به دليل آنكه شركتها مجبور هستند تحريم ها را دور بزنند ، هزينه هاي ارزي آنها را مضاعف مي كند، هزينه برخي از گروه هاي پروازي خارجي، هزينه آموزش و برگزاري دوره هاي آموزشي تعميرات و نگهداري يا خلباني و … را اگر در نظر بگيريم، مي بينيم كه مجموعا بيش از 70 درصد هزينه هاي ايرلاين ها به صورت ارزي است كه سبب مي شود نوسانات نرخ ارز بر فعاليت هاي آنها تأثير بگذارد. شركت ها هم مجبورند هزينه هاي خود را به قيمت بليت پروازهاي داخلي منتقل كنند. اما در عين حال بايد از طريق بالابردن بهره وري، همه اين افزايش هزينه را به مسافران منتقل نكنند.

منبع:مهر

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.